sponsored by

Thursday, April 14, 2011

Overview of Etiqa Takaful


Mayban Fortis ditubuhkan pada 2001 dengan penggabungan antara bank terbesar di Malaysia iaitu Malayan Banking Berhad (Maybank) dan Fortis International NV, salah satu Perkhidmatan Kewangan Bersepadu terbesar di Eropah, dengan pegangan sebanyak 70% oleh Maybank dan 30% oleh Fortis, perkongsian ini memperlihatkan semua kumpulan syarikat- syarikat insuran Maybank bernaung dibawah Mayban Fortis Holdings Berhad. Pada tahun 2005, Mayban Fortis telah berkembang dengan pesatnya dengan pengambilalihan Malaysia National Insurance Berhad (MNI), sebuah syarikat Insuran tempatan terbesar dan anak syarikatnya, Takaful Nasional Sdn Bhd, Pengendali Takaful terpenting di Malaysia.

     Dari segi kewangan, penggabungan tersebut telah melonjakkan Mayban Fortis ke tangga kedua Penginsuran terbesar di Malaysia dan Pengendali Takaful utama negara. Untuk tahun kewangan 2006/2007 premium kasar dicatat oleh Mayban Fortis sebanyak RM4 billion (USD 1 bilion). Manakala sumbangan dari Takaful direkod sebanyak RM 900 juta (USD 266.78 juta). Hasil daripada penjenamaan semula TAKAFUL ETIQA BERHAD di bawah naungan KUMPULAN MAYBANK  pada 2006 berjaya memiliki asset melebihi 5.8 billion dan merupakan pengendali terbesar dalam industri. Dinaungi MAJLIS PENGAWASAN SYARIAH diketuai oleh Dato' Seri (Dr) Haji Harussani bin Haji Zakaria. Mencatat sumbangan melebihi 1 billion pada tahun kewangan 30 Jun 2008 berbanding 600 juta pada tahun sebelumnya.





http://muamalat.islam.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-mempromosikan-produk-insurans-konvensional-menurut-perspektif-syariah












Insurance is about helping people.
Helping them to protect their assets,
maintain their lifestyle
and build a better future.

In everything we do,
we keep things as simple as possible;
we deliver on our promise
and that's how we humanize insurance.

We consider Shariah-compliance
a most important and strategic priority;
and regularly ensure that the guidance and advice
received from the Shariah Committee
are implemented in letter and spirit.

In doing so,
we act with professionalism, empathy,
courage and integrity.

We make a difference by doing it The Etiqa Way

1 comment:

Thanks for clicks